Het Paleo Principe

Paleo Principe: Hoeveel proteïne, koolhydraten en vet moet ik eten?

Vandaag ga ik je vertellen over het paleo principe maar eerst iets algemeen over voeding en trainen. De hoeveelheid macronutriënten die we nodig hebben verandert met de eisen van het trainingsseizoen, en moet worden aangepast op de training. We raden atleten aan om hun proteïne inname het hele jaar door redelijk consistent te houden. Proteïne krijg je voldoende binnen door bijvoorbeeld recepten te eten zoals op proteinerijkerecepten.nl. Als percentage van de totale hoeveelheid calorieën zal dit voor atleten meestal neerkomen op 20-25%.

Aan de andere kant kan periodiseren van het dieet aanzienlijke en tegengestelde schommelingen teweegbrengen in de inname van vet en koolhydraten met de verandering van het trainingsseizoen. Gedurende de basisperiode (algemene voorbereiding) verschuift het dieet naar een verhoogde inname van vet, terwijl de hoeveelheid koolhydraten omlaag gaat.

Waarom is het Paleo dieet gunstig?

paleo productenGezondheid en fitheid zijn niet hetzelfde. Veel atleten zijn wel fit maar helaas niet gezond. Vaak ziek zijn, blessures en overtraining brengen de prestaties omlaag. Het Paleo dieet voor atleten verhoogt duidelijk de gezondheid op de lange termijn. In vergelijking met een algemeen geaccepteerd dieet voor atleten kan/is het Paleo dieet:

  • De inname van aminozuren met vertakte keten (BCAA) verhogen. Dit zorgt voor een betere ontwikkeling van de spieren en anabole functie. Het gaat ook immunosuppressie tegen bij duursporters na een lange training.
  • De verhouding omega-6 tot omega-3 verlagen. Dit verlaagt de weefselontstekingen die vaak voorkomen bij atleten en bevordert het herstel. Dit kan ook gelden voor astmaklachten bij atleten.
  • De zuurgraad van het lichaam verlagen. Vermindert het katabole effect van zuurvergiftiging op botten en spieren, terwijl het de spiereiwitsynthese stimuleert. Dit wordt steeds belangrijker naarmate je ouder wordt.
  • Rijk aan minerale voedingsstoffen. Vitaminen en mineralen zijn essentieel voor een optimale gezondheid en lange-termijn herstel van training. De voedingsmiddelen met de meeste voedingsstoffen zijn groenten en vis. Gemiddeld bevatten groenten bijna twee keer zoveel voedingsstoffen als granen.

Fragment uit het Paleo dieet voor atleten

Ik ben altijd sportief geweest in mijn leven. Daarom wil ik je nu iets vertellen over Paleo voor atleten en of het werkt.

Duurtraining zoals hardlopen, fietsen, triatlon, roeien, zwemmen en langlaufen vragen veel van het lichaam, en de atleet bevindt zich bijna constant in een bepaalde staat van herstel gedurende periodes van zware training.

De belangrijkste onderdelen van optimaal herstel zijn slaap en voeding. Ook al raden we iedereen aan om een dieet te volgen dat gelijk staat aan dat van onze voorvaderen in het stenen tijdperk, realiseren we ons ook dat een atleet die op hoog volume traint, in de trant van 10-35 of meer uur zware training per week, enige concessies moet doen op het gebied van voeding. Snel herstel is het grootste probleem voor zulke atleten.

Hoewel niet onmogelijk is om van dit soort trainingen te herstellen en onderwijl een strikt Paleo dieet te volgen, is het toch wat moeilijker om snel te herstellen. Door het dieet voor, tijdens en direct na zware trainingen aan te passen geeft het Paleo dieet twee voordelen die alle atleten zoeken: snel herstel voor de volgende training en een geweldige gezondheid voor de rest van je leven.