De moderne audiofiel

Ik heb een rijke carrière in de detailhandel opgebouwd. Een van de beste lessen die ik leerlingen meegeef, is: ontdek wat de passie van de klant is en op welke manier je deze passie kunt gebruiken in de verkoop. Vroeger werd iemand die zich graag bezighield met geluid, een audiofiel genoemd. Dit werd beschouwd als een zeer legitieme hobby. Audiofielen besteden veel tijd en geld aan deze passie. Recent hebben de meest gepassioneerde audiofielen de term opgeblazen, waardoor het uit zijn proportie is gehaald.

“Ontdek de passie van de klant”

En neergang van de voormalige audiofiel

Dit uit zich in een neerbuigende, elitaire houding ten opzichte van beginners op bijvoorbeeld fora en in commentaren op blogs. Wellicht dat het idee is dat je ontzettend veel geld aan de hobby moet besteden om jezelf echt een audiofiel te mogen noemen. Door deze houding is het aantal ‘audiofielen’ kleiner geworden en zijn ze nog meer het middelpunt van spot, smaad en grappen.

Welk beeld verschijnt er bij jou bij het woord ‘audiofiel’? Waar moet je dan aan denken? Wellicht een oudere man die op en stoel zit en luistert naar muziek wat door een ontzettend duur stereosysteem wordt afgespeeld. Dat is een mooi, nostalgisch beeld. Maar het is ook ongelukkig, omdat de realiteit heel anders is. De moderne audiofiel is zoveel meer positiever en inclusiever.

Het jonge publiek heeft gelukkig geen vooroordelen over de persoon die veel passie heeft voor geluid. Ze zijn niet bevooroordeeld door het aloude beeld. Zij zien juist de eigenschap van het ervaren van het geluid. De term is op deze manier geëvolueerd en weer positief geworden. De technologiesector kan enorm profiteren van de passie die jongeren hebben voor geluid en techniek. Dit artikel beschrijft de opkomst van streamen en audiofielen.

Voordeel voor technologiesector

Ik schets graag de volgende situaties.

Kan iemand die muziek luistert van Spotify via Apple TV een audiofiel zijn?

Kan een gamer die met een 5.1 surround-soundsysteem speelt een audiofiel zijn?

Kan iemand die een laptop gebruikt om een 2.1-desktopsysteem van stroom te voorzien, een audiofiel zijn?

Ik zeg bij alle drie de situaties ‘ja’. Wanneer je als verkoper producten wilt verkopen aan een koper met passie, insinueert de term audiofiel een bepaalde expertise. Ze zijn op zoek naar het best klinkende systeem binnen de mogelijkheden die er zijn.

Is er een definitie van een audiofiel?

Ik vroeg laatst aan een aantal vrienden die ook in de geluidsbranche werkzaam zijn naar hun definitie van een moderne audiofiel. Hier volgen de antwoorden die ik kreeg.

“Ik denk dat een audiofiel zou moeten verwijzen naar het niveau aan plezier dat je beleeft met geluid en de waardering die je voor de apparaten toont. Hiermee zou het dus niet moeten refereren naar de hoeveelheid geld die je besteedt aan apparatuur of de kwaliteit van het geluid. Natuurlijk is goed materiaal belangrijk, maar het mag niet worden gebruikt als meetmiddel om te bepalen of iemand daadwerkelijk en oprecht een passie heeft voor geluid en muziek.”

“Een audiofiel is simpelweg iemand die voldoende om een goede kwaliteit van geluid geeft dat hij/zij de audio-ervaring wilt verbeteren. Dit is zeker veel toegankelijker geworden door internet en technologische vooruitgang. De term is dus zeker niet meer van toepassing om mensen met een dikke portemonnee of sterke DIY-vaardigheden.”

“Simpel. Voor mij is een audiofiel een persoon die gek is van geluid en gepassioneerd is door het zoeken naar hifi-audio. Hiervoor zou je geen regels hoeven na te streven van hoe dingen binnen de audiofiel-gemeenschap zouden moeten zijn.”

“Wanneer iemand streeft naar het verbeteren van de ervaring van het luisteren, is hij/zij naar mijn mening een audiofiel.”

Deze citaten geven verschillende definities van hoe de moderne audiofiel zou moeten zijn. Je ziet dat de definities nogal uiteenlopen. Toch kan je een rode lijn ontdekken.

Het zijn mensen die op zoek zijn naar oordopjes voor €30, al jong hun eerst subwoofer kopen en op oudere leeftijd luidsprekers hebben van duizenden euro’s. Ze luisteren veel naar muziek en proberen het geluid te verbeteren door apparaten en technische snufjes te gebruiken. Ze hebben contacten en een netwerk en weten hoe ze betaalbare audio-apparaten kunnen bemachtigen.

Het is daarom belangrijk dat we het stigma wat op deze passie ligt, los te laten om juist meer inclusiviteit te geven aan jongere generaties die ook een passie ontwikkelen voor techniek, technologie, geluid en audio. De wereld heeft zich de laatste jaren namelijk snel uitgebreid. Denk bijvoorbeeld aan vinyl, Blu-ray, DAC’s, kabels, games, Netflix, streaming, enzovoort. Zie je de lijn van verandering? Ht draait zeker niet alleen meer om kabels en vinyl.

Bestaat de moderne audiofiel nog?

Wanneer je klanten in een audiowinkel zou navragen, zou waarschijnlijk ongeveer 60 procent zichzelf audiofiel noemen, 25 procent niet en zou 15 procent het niet zeker weten. Dit zegt veel. De term heeft verschillende definities op individueel niveau. Als je dezelfde mensen zou vragen “Wil je de geluidskwaliteit verbeteren?”, zouden ze waarschijnlijk bijna allemaal positief antwoorden.

We moeten de wereld van de audio aanpassen aan de jongere generaties. We moeten afstappen van het stoffige imago van kabels en vinyl, maar ook andere audio-categorieën opnemen, zoals Netflix, streaming, sport, films, muziek, gamers, enzovoort. De audiobusiness gaat namelijk niet meer alleen over vinyl, luisprekers en hoofdtelefoons. Het gaat steeds meer om het ervaren van het geluid. Dit zijn de moderne audiofielen. Zij hebben onze aandacht nodig. Waarom? Omdat ze zichzelf niet als audiofiel zien of willen zien.

Om hen te bereiken, zouden we onze eigen ideeën over wat het betekent om een audiofiel te zijn, aan de kant moeten zetten. We moeten onszelf opnieuw definiëren op een manier zodat we de jongere generaties erbij kunnen betrekken. Dit moeten we naar buiten brengen; we moeten het in hun taal communiceren. Het gaat niet meer om de term of de regels, maar ook de geluidskwaliteit en de toegevoegde ervaring die een goed geluid kan geven. Het gaat over passie.

Hoe gaan we de volgende generatie van audiofielen bereiken en erbij betrekken? Daarvoor moeten we onze blik verbreden. Doen we dit niet, dan zullen de stoffige audiofielen uitsterven. Wanneer je dit niet wilt, moeten we onszelf herdefiniëren. Ben jij er klaar voor? Bekijk hier de best klinkende audiofiele mediaspelers.